Tien tips om de ‘blues’ te verwijderen

Hoe stond jij vanmorgen op? Had jij zin in de nieuwe week? Of bedacht je dat het vandaag Blue Monday was en had je geen zin om op te staan? In 2005 bedacht de Britse Psycholoog, Cliff Arnall, een (volgens eigen zeggen) wetenschappelijk verantwoorde formule, waaruit blijkt dat de maandag van de laatste volle week van januari, de meest deprimerende dag van het jaar is!

Pff, dan wordt daar een dag voor uitgeroepen! Een dag met een negatieve focus! Wie zoekt, die vindt! Where focus goes energie flows. Daarom, voor degene die vandaag niet lekker in z’n vel zit en wel wat positiviteit kan gebruiken deel ik tien van mijn persoonlijke tips. Misschien heb jij er ook wat aan.

Tien tips om de ‘blues’ te verdrijven

1: Vraag jezelf eerst af waarom je je niet happy voelt.
Voel, want je gevoelens willen namelijk gevoeld worden! Duw je gevoelens niet gelijk weg, want ze komen uiteindelijk weer terug. Are you ‘feeling blue’ of is er serieus iets aan de hand? Door dit gevoel even aandacht te geven zonder het te willen veranderen, te accepteren en rustig in en uit te ademen zal het al aan kracht afnemen.

2: Ontdek negatieve gedachten
Is er een negatieve gedachte verantwoordelijk voor dit gevoel? Weet je écht zeker dat die gedachte klopt? Nee? Verander die negatieve gedachte dan voor een positieve gedachte. Schrijf die nieuwe positieve gedachte op en lees die een aantal keren door gedurende de dag.

3: Is er iets wat je gelijk kan veranderen om je beter te voelen? Prikt een trui of knelt een kledingstuk? Heb je het misschien koud of warm? Heb je dorst of trek?

4: Schrijf (elke dag) op waar je dankbaar voor bent. Dat helpt je te focussen op alles wat fijn is. En wat ook fijn is, alles wat je aandacht geeft wordt meer!

5: Kies een fijne geur voor in huis, onder de douche of op je lichaam. Een geur waar je blij van wordt! (Bijv. sinaasappel)

6: Muziek
Maak een afspeellijst voor mindere dagen met muziek waar je een positieve boost van krijgt.

7: Beweeg
Ga sporten of (naar buiten) wat intensiever bewegen zodat de hoeveelheid endorfine, dopamine en serotonine in de hersenen toeneemt. Hier word je o.a. blijer van en het is goed tegen stress!

8: Zoek de verbinding
Bid en/of mediteer en zoek contact met fijne mensen. Doe een boodschapje. Een beetje aandacht, een klein praatje of een glimlach kan al zoveel goed doen.

9: Besteed extra aandacht aan je eten en drinken
Een potje thee werkt voor mij heel goed. Een stukje chocolade, een pepertje door het eten en kleurige groente en fruit producten peppen je ook op.

10: En last but not least: KLEUR.
Om op Blue Monday aan te haken, oranje is de complementaire kleur van blauw. Deze twee hebben elkaar nodig. Te veel blauw(e energie) zorgt ervoor dat je blues-gevoelens krijgt. Je wilt overal de controle over en je vindt het heel lastig om dingen los te laten. Buiten je comfortzone beweeg je je liever niet want je weet tenslotte nooit wat je daar tegen komt! Oranje, of haar energie, zorgt er daarentegen voor dat je je blijer en optimistischer voelt.

Hoe werkt dat dan?
Heel kort door de bocht: kleur is een zichtbare frequentie, vibratie, trilling of energie. Alle anderen frequenties zijn onzichtbaar. De oranje energie gaat via de ogen naar onze hersenen, waar ons besturingssysteem zit. Bij het dragen van oranje wordt deze energie via onze huid in onze cellen opgenomen. Op deze manieren worden we beïnvloed door kleur. Door bewust voor een kleur te kiezen kunnen we onszelf dus beïnvloeden met kleur en meer de regie nemen over ons leven!

Oranje
Oranje is de kleur van plezier en avontuur. Van samen dingen ondernemen en niet alleen maar in je eentje koekeloeren! Oranje helpt om de controle los te laten en buiten je comfortzone te bewegen. Probeer maar!

Fijne maandag 🧡

Please follow and like us:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *